Icon--AD-black-48x48Icon--address-consumer-data-black-48x48Icon--appointment-black-48x48Icon--back-left-black-48x48Icon--calendar-black-48x48Icon--Checkbox-checkIcon--clock-black-48x48Icon--close-black-48x48Icon--compare-black-48x48Icon--confirmation-black-48x48Icon--dealer-details-black-48x48Icon--delete-black-48x48Icon--delivery-black-48x48Icon--down-black-48x48Icon--download-black-48x48Ic-OverlayAlertIcon--externallink-black-48x48Icon-Filledforward-right_adjustedIcon--grid-view-black-48x48Icon--info-i-black-48x48Icon--Less-minimize-black-48x48Icon-FilledIcon--List-Check-blackIcon--List-Cross-blackIcon--list-view-mobile-black-48x48Icon--list-view-black-48x48Icon--More-Maximize-black-48x48Icon--my-product-black-48x48Icon--newsletter-black-48x48Icon--payment-black-48x48Icon--print-black-48x48Icon--promotion-black-48x48Icon--registration-black-48x48Icon--Reset-black-48x48share-circle1Icon--share-black-48x48Icon--shopping-cart-black-48x48Icon--start-play-black-48x48Icon--store-locator-black-48x48Ic-OverlayAlertIcon--summary-black-48x48tumblrIcon-FilledvineIc-OverlayAlertwhishlist

A weboldal funkcionalitási, kényelmi és statisztikai célokból cookie-kat használ. Az itt megadott beállításokon a „Beállítások megváltoztatása” lehetőségre kattintva bármikor változtathat. Ha hozzájárul a cookie-k használatához, kattintson az „Elfogadom” gombra.

A Bosch Magyarországon
A vállalat története

Autók és egyebek 1926–1945

10 perces terjedelem

A Bosch innovatív erejével és keménységével élte túl a gazdasági válság krízisét és a nemzetiszocialista diktatúrát, míg végül a második világháború ismét hatalmas kihívások elé állította.

Hűtőszekrény rajza előtérben a Bosch emblémájával

Dízel befecskendező szivattyú – a második alapkő

A hosszú fejlesztés 1927-ben hozta meg gyümölcsét, amelyet a mai napig használnak – a dízel befecskendező szivattyút. A Bosch ezzel reagált a dízelmotorok továbbfejlesztésére, amely a benzinmotorokkal ellentétben nem igényelt mágneses gyújtást. A kezdetben csak teherautókon használt dízel befecskendező szivattyú 1936-ban került piacra.

Dízel befecskendező szivattyú teherautókhoz
Dízel befecskendező szivattyú teherautókhoz
A dízel technológiát a mai napig a feuerbachi gyárban állítják elő. A képen egy dolgozó látható, amint egy szivattyúburkolatot fúr, 1935.
A dízel technológiát a mai napig a feuerbachi gyárban állítják elő. A képen egy dolgozó látható, amint egy szivattyúburkolatot fúr, 1935.

Több vas a tűzben – Új üzletágak

A német autóiparban bekövetkezett nagyszabású válság a Boscht 1926-tól termékportfóliója átgondolására kényszerítette. Ez a múltban sikeresnek bizonyult stratégiák ötvözését jelentette – a termékek továbbfejlesztését, azok sorozatgyártásra történő előkészítését, az elektromos szerszámok és a hőtechnológia irányzatának továbbfejlesztését, valamint új üzletágak létrehozását, amilyen például a rádió- és televíziótechnológia.

Az 1933-ban útjára indított Bosch hűtőszekrényt úgy tervezték, hogy többen is megvásárolhassák.
Az 1933-ban útjára indított Bosch hűtőszekrényt úgy tervezték, hogy többen is megvásárolhassák.
A zenehallgatás út közben már nem csak álom volt – legalábbis amióta a Bosch és a Blaupunkt mérnökei Európa első autórádióját 1932-ben sorozatgyártásra bocsátották.
A zenehallgatás út közben már nem csak álom volt – legalábbis amióta a Bosch és a Blaupunkt mérnökei Európa első autórádióját 1932-ben sorozatgyártásra bocsátották.
A Bosch a jelenlegi részlegét 1932-ben alapította Hugo Junkers hőtechnológiai részlegének megvásárlásával.
A Bosch a jelenlegi részlegét 1932-ben alapította Hugo Junkers hőtechnológiai részlegének megvásárlásával.

Elektromos szerszámok

Bosch fúrókalapács használat közben (1936)

Hajvágó gép és fúrókalapácsok

Hermann Steinhart, a Bosch mérnöke 1927-ben találkozott a tesztelőműhelyében egy eszközzel, amely azonnal izgatottá tette. A „Forfex” motorját annak nyelébe építették be. Ez számos új lehetőséget nyitott meg. Steinhart részlege először sorozatgyártásra alkalmassá tette a Forfexet, majd az elkövetkező években az első fúrókalapácsok koncepcióját fejlesztették ki belőle. A csapat a Bosch gyáraiban telepített gyártósorokat használta tesztelésre.

Fénykép: Bosch fúrókalapács használat közben (1936)

Kiválóságok szövetsége – Gyártás egy erős partnerrel

Közel tíz évvel a háború után a külföldi értékesítések aránya csupán 34 százalékra kúszott vissza. A magas szállítási költségek és vámok új alternatívák kidolgozására kényszerítették a Boscht. Franciaországban, az Egyesült Királyságban és Olaszországban helyi gyártó partnereket kezdtek keresni, míg az ausztrál és japán partnervállalatok Bosch-licenc szerint gyártották termékeiket. 1932-re a nemzetközi értékesítések aránya 55 százalékra nőtt.

1931-ben a Bosch közös vállalkozást alapított a helyi C.A, Vandervell autóipari beszállítóval, amely Londonból szolgálta ki a brit piacot.
1931-ben a Bosch közös vállalkozást alapított a helyi C.A, Vandervell autóipari beszállítóval, amely Londonból szolgálta ki a brit piacot.
August Hoette, a melbourne-i Robert Bosch Supply and Service Pty Ltd. vezetője szintén megkezdte a gyújtógyertyák Bosch-licenc alapján történő gyártását.
August Hoette, a melbourne-i Robert Bosch Supply and Service Pty Ltd. vezetője szintén megkezdte a gyújtógyertyák Bosch-licenc alapján történő gyártását.

FESE

FESE háztartási televíziós vevőkészülék (1938)

Úttörő technológia

John Logie Bairddel, a televízió skót úttörőjével, valamint a Zeiss Ikon és a Loewe vállalatokkal együtt a Bosch 1929-ben megalapította a Fernseh AG-t (FESE). A hosszú kutatómunka végre meghozta az első jelentős sikereket. Az FESE biztosította az első elektronikus felvevőberendezéseket az 1936-os berlini olimpiai játékokhoz, és még ugyanabban az évben előrukkolt az első „háztartási televíziós vevőkészülékekkel”. A háború alatt az FESE katonai parancsra segédkezett a beépített kamerával felszerelt bombák kifejlesztésében, amelyeket távvezérléssel, egy TV-képernyő segítségével lehetett irányítani. A háború vége egyben a tesztfázisban lévő projekt végét is jelentette.

Fénykép: FESE háztartási televíziós vevőkészülék (1938)

Gépnél dolgozó munkást ábrázoló rajz.

Kerozinbefecskendezés repülőgép-hajtóműhöz és televíziós technológia

A nemzetiszocialisták hatalomra kerülése a Bosch számára is jelentős kihívást jelentett. A kormányzat a repülőgép-hajtóművekben használt kerozinbefecskendező rendszer kutatását és fejlesztését rendelte el, és új gyárak építését kezdeményezte. A hadsereg érdeklődését különösen a televíziós technológia keltette fel. A vállalat külföldi értékesítése 1939-ben elérte kilenc százalékos mélypontját.

A nemzetiszocialisták gazdasági autokrata politikája ellenére a Bosch továbbra is bonyolított nemzetközi forgalmat, például a képen látható kínai Tiencsinben (1938).
A nemzetiszocialisták gazdasági autokrata politikája ellenére a Bosch továbbra is bonyolított nemzetközi forgalmat, például a képen látható kínai Tiencsinben (1938).
Bosch kerozinbefecskendező szivattyú egy repülőgép-hajtóművön (1941)
Bosch kerozinbefecskendező szivattyú egy repülőgép-hajtóművön (1941)

Fegyverkezés és kényszermunka

A második világháború kitörésekor a Bosch ismét katonai termelésre állt át. A hadsereg akkori motorizációs szintjének köszönhetően a vállalat autóipari tevékenysége változatlanul folytatódhatott. A német ipar egészéhez hasonlóan a dolgozókat itt is katonai szolgálatra hívták be, helyüket pedig a megszállt területekről elhurcolt kényszermunkások foglalták el, akik közül rengetegen embertelen körülmények között éltek és dolgoztak.

A nyersanyagok gyártásra történő előkészítése a feuerbachi fémfeldolgozóban 1909-ben kezdődött meg. Ezen a képen könnyűfémet öntő munkások láthatók 1942-ből.
A nyersanyagok gyártásra történő előkészítése a feuerbachi fémfeldolgozóban 1909-ben kezdődött meg. Ezen a képen könnyűfémet öntő munkások láthatók 1942-ből.
Munkásnők gyújtótekercseket gyártanak a stuttgarti üzemben (1944)
Munkásnők gyújtótekercseket gyártanak a stuttgarti üzemben (1944)

Ellenállás és a zsidók védelme

A Bosch vállalatvezetése aktívan támogatta a nemzetiszocialista kormánnyal szembeni ellenállást. A mozgalom fő szervezője Carl Friedrich Goerdeler volt, akit a vállalat tanácsadójának neveztek ki. Elítélt zsidókat is foglalkoztattak, így mentve meg őket a koncentrációs táborok poklától, és pénzzel támogatták az országból való kimenekítésüket.

Idan Avner (középen) izraeli nagykövet 1970-ben az izraeli Yad Vashem Intézet nevében „Világ Igaza” kitüntetésben részesítette a Bosch egyik vezetőjét, Hans Walz urat (balra) a náci időkben a zsidóknak nyújtott segítségéért.
Idan Avner (középen) izraeli nagykövet 1970-ben az izraeli Yad Vashem Intézet nevében „Világ Igaza” kitüntetésben részesítette a Bosch egyik vezetőjét, Hans Walz urat (balra) a náci időkben a zsidóknak nyújtott segítségéért.

A vég

A háború alatt a szövetségesek rendszeresen bombázták a Bosch gyárait. Robert Bosch 1942-es halála miatt már nem láthatta, hogyan váltak gyárai a földdel egyenlővé. Utódait egyértelmű instrukciókkal látta el a nevét viselő vállalat további vezetését illetően.

Az 1944-es légibombázás alkalmával a feuerbachi fémfeldolgozó üzem nagy része elpusztult. A gyártást fokozatosan vidékre telepítették.
Az 1944-es légibombázás alkalmával a feuerbachi fémfeldolgozó üzem nagy része elpusztult. A gyártást fokozatosan vidékre telepítették.
Az 1944. szeptemberi végzetes bombatámadás alkalmával a szimbolikus jelentőségű Bosch-torony is ledőlt.
Az 1944. szeptemberi végzetes bombatámadás alkalmával a szimbolikus jelentőségű Bosch-torony is ledőlt.