Icon--AD-black-48x48Icon--address-consumer-data-black-48x48Icon--appointment-black-48x48Icon--back-left-black-48x48Icon--calendar-black-48x48Icon--Checkbox-checkIcon--clock-black-48x48Icon--close-black-48x48Icon--compare-black-48x48Icon--confirmation-black-48x48Icon--dealer-details-black-48x48Icon--delete-black-48x48Icon--delivery-black-48x48Icon--down-black-48x48Icon--download-black-48x48Ic-OverlayAlertIcon--externallink-black-48x48Icon-Filledforward-right_adjustedIcon--grid-view-black-48x48Icon--info-i-black-48x48Icon--Less-minimize-black-48x48Icon-FilledIcon--List-Check-blackIcon--List-Cross-blackIcon--list-view-mobile-black-48x48Icon--list-view-black-48x48Icon--More-Maximize-black-48x48Icon--my-product-black-48x48Icon--newsletter-black-48x48Icon--payment-black-48x48Icon--print-black-48x48Icon--promotion-black-48x48Icon--registration-black-48x48Icon--Reset-black-48x48share-circle1Icon--share-black-48x48Icon--shopping-cart-black-48x48Icon--start-play-black-48x48Icon--store-locator-black-48x48Ic-OverlayAlertIcon--summary-black-48x48tumblrIcon-FilledvineIc-OverlayAlertwhishlist

A weboldal funkcionalitási, kényelmi és statisztikai célokból cookie-kat használ. Az itt megadott beállításokon a „Beállítások megváltoztatása” lehetőségre kattintva bármikor változtathat. Ha hozzájárul a cookie-k használatához, kattintson az „Elfogadom” gombra.

A Bosch Magyarországon
A vállalat története

Az újjáépítés 1946–1959

10 perces terjedelem

A második világháború végén a Bosch másodszor is elvesztette nemzetközi telephelyeit. Gyárai nagy része romokban hevert. A következő két évtizedet az újjáépítésnek szentelték, ugyanakkor új üzletágakat is alapítottak.

Rajz: Építőmunkás munka közben.

Talicskával és ásóval – Újjáépítés a Boschnál

1945-re a Bosch gyártólétesítményeinek több mint 50%-át tönkretették a szövetségesek bombázásai. Mivel a Bosch a katonai járműveket is ellátta a háborúban, stratégiai célpontnak számított. Most a vállalatnak el kellett takarítania a romokat, újjá kellett építenie a gyárakat és munkát kellett adnia a dolgozóinak.

A pusztítás nyomait a háború után még hosszú ideig látni lehetett. A Bosch első stuttgarti üzemének súlyosan megrongálódott tornya (1945)
A pusztítás nyomait a háború után még hosszú ideig látni lehetett. A Bosch első stuttgarti üzemének súlyosan megrongálódott tornya (1945)
A háború vége után egy évvel világosan látszottak az újjáépítés jelei a megtizedelt stuttgarti gyárépületeken. (1946)
A háború vége után egy évvel világosan látszottak az újjáépítés jelei a megtizedelt stuttgarti gyárépületeken. (1946)
Gyújtógyertyák minőségellenőrzése a bambergi üzemben (1950). A Bosch 1902-ben útjára indított tradicionális terméke az 1945 utáni gazdasági fellendülés egyik fő elemévé vált.
Gyújtógyertyák minőségellenőrzése a bambergi üzemben (1950). A Bosch 1902-ben útjára indított tradicionális terméke az 1945 utáni gazdasági fellendülés egyik fő elemévé vált.
A Bosch az egymilliomodik dízel befecskendezőszivattyút ünnepli a feuerbachi üzem előcsarnokában (1950). A sikeres terméket itt is kezdték gyártani 1927-ben.
A Bosch az egymilliomodik dízel befecskendezőszivattyút ünnepli a feuerbachi üzem előcsarnokában (1950). A sikeres terméket itt is kezdték gyártani 1927-ben.

Gyújtógyertyák és serpenyők – A háború utáni időszak túlélése

Ahhoz, hogy a dolgozókat újra alkalmazni tudják és bérüket ki tudják fizetni, a Bosch visszatért, hogy acélsisakokból, talicskákból és esernyőkből lábasokat gyártsanak a gyár romjain. A dolgozók ezeket a termékeket megtarthatták vagy elcserélhették más eszközökre. Az első bonyolultabb termékek a gyújtógyertyák voltak – a szövetségesek katonai járműveihez.

Az irányjelző lámpák gyártásának megkezdése 1949-ben teljesen új dolog volt. A Bosch által először 1927-ben gyártott irányjelzőket váltották fel. (1950)
Az irányjelző lámpák gyártásának megkezdése 1949-ben teljesen új dolog volt. A Bosch által először 1927-ben gyártott irányjelzőket váltották fel. (1950)
A háború befejezése után a Bosch visszatért fő erősségeihez – a kutatáshoz és fejlesztéshez, valamint az ezek következtében lehetővé váló termékinnovációhoz. A Bosch kutatói 1948-ban saját anyagkutatási céljaikra megkezdték az elektronmikroszkóp kifejlesztését. (1950)
A háború befejezése után a Bosch visszatért fő erősségeihez – a kutatáshoz és fejlesztéshez, valamint az ezek következtében lehetővé váló termékinnovációhoz. A Bosch kutatói 1948-ban saját anyagkutatási céljaikra megkezdték az elektronmikroszkóp kifejlesztését. (1950)
A minőség a Boschnál mindig is fő szempontnak számított. A szúrópróbaszerű tesztek – például itt, a kürtök gyártásánál – ezért kötelezően kerültek végrehajtásra. (1950)
A minőség a Boschnál mindig is fő szempontnak számított. A szúrópróbaszerű tesztek – például itt, a kürtök gyártásánál – ezért kötelezően kerültek végrehajtásra. (1950)

Robert Bosch végrendeletének végrehajtója és a vezetőség elnöke

Robert Bosch 1942-es halálát követően hagyatékának végrehajtói akaratának és végrendeletének megfelelően építették újjá a vállalatot 1945 után. A cél a profit termelése volt, ugyanakkor egy részét karitatív célokra kívánták fordítani. Hans Walz a vállalatot az alapító utódjaként 1963-ig vezette.

1942-ben bekövetkezett halála előtt négy évvel írt végrendeletében Robert Bosch a vállalat „erős” továbbfejlesztésére szólította fel utódait. Pontos irányvonalat nem határozott meg, hanem az itt látható végrehajtók számára tájékozódási pontokat határozott meg a vállalat irányításával kapcsolatban. (1954)
1942-ben bekövetkezett halála előtt négy évvel írt végrendeletében Robert Bosch a vállalat „erős” továbbfejlesztésére szólította fel utódait. Pontos irányvonalat nem határozott meg, hanem az itt látható végrehajtók számára tájékozódási pontokat határozott meg a vállalat irányításával kapcsolatban. (1954)
Robert Boscht Hans Walz követte a vállalat vezetőjeként (1953).
Robert Boscht Hans Walz követte a vállalat vezetőjeként (1953).

Trösztellenes eljárások – Félelem attól, hogy mindent elveszíthetnek

A nemzeti szocialisták az egész világ megszerzését célzó törekvéseit kizárólag a gazdasági hatalommal rendelkező nagyvállalatok segítségével tudták elérni. Ezért akarták a szövetségesek szétzilálni a német nagyvállalatokat, köztük a Boscht is. A vállalat szerkezete azonban organikusan fejlődött, ami azt jelentette, hogy az egyes részek önállóan nem voltak életképesek. A folyamatból a Bosch mint vállalat majdnem sértetlenül került ki, ám szabadalmait ki kellett adnia a konkurenciának, szabad felhasználásra.

A Bosch a motorversenyzés felé fordult, hogy az 1950-es években újjáépítse a vállalatot azzal a „versenyszerviz” ágazattal, amelyet eredetileg a karbantartási munkák és a pótalkatrészek beszerelésére hoztak létre 1937-ben. A Bosch-technológiának a legmostohább körülmények között is tapasztalható sikeressége kitűnően hirdette annak megbízhatóságát és ellenállóságát.
A Bosch a motorversenyzés felé fordult, hogy az 1950-es években újjáépítse a vállalatot azzal a „versenyszerviz” ágazattal, amelyet eredetileg a karbantartási munkák és a pótalkatrészek beszerelésére hoztak létre 1937-ben. A Bosch-technológiának a legmostohább körülmények között is tapasztalható sikeressége kitűnően hirdette annak megbízhatóságát és ellenállóságát.
A Bosch a stuttgarti Breitscheidstrassén található főhadiszállását minden este kivilágították (1951). A Bosch vezetői és a szövetségesek képviselői ebben az épületben vívták meg harcaikat a vállalat jövőjéért a versenyjogi eljárások során.
A Bosch a stuttgarti Breitscheidstrassén található főhadiszállását minden este kivilágították (1951). A Bosch vezetői és a szövetségesek képviselői ebben az épületben vívták meg harcaikat a vállalat jövőjéért a versenyjogi eljárások során.
Stilizált földgömb rajza a világ híres fővárosainak jelzéseivel.

„Készült az egész világon” – új utak egy nemzetközi vállalat felé

Hitler hatalomra kerülését megelőzően a Bosch forgalmának 50%-át a nemzetközi üzletek biztosították. 1945 után ez csaknem nullára csökkent, a vállalat nemzetközi vagyonát pedig kisajátították. A régi partnerekkel kialakított kitűnő kapcsolatainak és a gyorsan fejlődő brazil és indiai piacoknak köszönhetően a globális hálózat kiépítése fokozatosan megkezdődött. Mindezek nélkül a Bosch nemzetközi forgalmi részesedése csak 1960-ra haladhatta volna meg ismét a 20 százalékot.

Az 1950-es években a gyártás főként még mindig Németországban zajlott. Bonyolult szállítási logisztika kellett ahhoz, hogy az exportot eljuttassák a világ többi részére. Ez a csomagoló szalagrendszer abban az időben korszerűnek számított. (1951)
Az 1950-es években a gyártás főként még mindig Németországban zajlott. Bonyolult szállítási logisztika kellett ahhoz, hogy az exportot eljuttassák a világ többi részére. Ez a csomagoló szalagrendszer abban az időben korszerűnek számított. (1951)
Az 1950-es években a Bosch világszerte elkezdte felépíteni a gyárait. A Melbourne-höz közeli claytoni gyár látta el az ausztrál autóipart olyan autóvillamossági rendszerekkel, mint például gyújtásrendszerek, az ablaktörlő rendszerek, a kürtök, a generátorok, az önindítók és a világítás. (1960)
Az 1950-es években a Bosch világszerte elkezdte felépíteni a gyárait. A Melbourne-höz közeli claytoni gyár látta el az ausztrál autóipart olyan autóvillamossági rendszerekkel, mint például gyújtásrendszerek, az ablaktörlő rendszerek, a kürtök, a generátorok, az önindítók és a világítás. (1960)
A Bosch kutatójárművét a stuttgarti flottaudvarban számtalan különféle, világszerte használt fényszóróval és kürttel szerelték fel. Ez a közúti forgalomban végrehajtott tesztvezetések célját szolgálta. (1954)
A Bosch kutatójárművét a stuttgarti flottaudvarban számtalan különféle, világszerte használt fényszóróval és kürttel szerelték fel. Ez a közúti forgalomban végrehajtott tesztvezetések célját szolgálta. (1954)

Tökéletes elegancia – Fogyasztói technológia

Az 1950-es évek elején a Bosch olyan termékeket dobott piacra, amelyek tükrözték a német és európai gazdasági csodát, és amelyek kielégítették a nehéz idők elmúltával megjelenő vásárlói igényeket. Ilyen volt például a konyhafelszerelés és az elektromos fúrógép a barkácsolni szeretőknek. Az olyan prominens termékek, mint az autórádió, milliószám keltek el.

Az 1950-es években piacra dobott termékek között ott voltak a mosógépek. Ez egy 1958-as reklámfüzet borítója.
Az 1950-es években piacra dobott termékek között ott voltak a mosógépek. Ez egy 1958-as reklámfüzet borítója.
A Bosch első hűtőszekrényét 1933-ban gyártották, de az csak a háború utáni idő- és költséghatékony sorozatgyártás megkezdése után vált megfizethetővé. (1958)
A Bosch első hűtőszekrényét 1933-ban gyártották, de az csak a háború utáni idő- és költséghatékony sorozatgyártás megkezdése után vált megfizethetővé. (1958)

Bosch konyhai felszerelések

Egy univerzális konyhai robotgép értékesítési bemutatója a stuttgarti értékesítési irodában (1962)

A konyhai munka „új korszaka”

A Bosch univerzális konyhai robotgépét kezdetben két fontos dologról nevezték el. Ennek a modellnek a „Neuzeit” (Újkor) nevet adták, és a „vidéki nők segítőjeként” emlegették. A városi vásárlókat a legmodernebb, a házimunkát megkönnyítő háztartási technológiával fémjelzett új korszak eszméjével célozták meg.

A vidéki háztartások számára pedig az volt vonzó, hogy a gép nagyban megkönnyítette a nagy mennyiségű étel feldolgozását. Ennek egyik oka a nagy, sokgyerekes háztartások nagy száma, a másik pedig az az igény, hogy a zöldségeket és gyümölcsöket a későbbi felhasználásra gyorsan fel lehessen dolgozni – például a kisebb adagokban történő lefagyasztáshoz vagy lekvárok és jamek készítéséhez.

A „Neuzeit” olyan multifunkciós gépezet volt, amely vágott, tésztát gyúrt, reszelt, préselt, és még burgonyát is hámozott.

Fénykép: Egy univerzális konyhai robotgép értékesítési bemutatója a stuttgarti értékesítési irodában (1962)

Már megint a régi kedvencek – Benzin-befecskendezés az autókban

Sok Bosch-termék előállításához használt technológia még a háború előtti időkből származott. De ahhoz, hogy a vállalat versenyképessé váljon és az is maradjon, innovációra volt szükség. A Bosch által a repülőgép-hajtőművekhez kifejlesztett kerozinbefecskendezés autókban történő felhasználása az 1950-es évek elején már megjelent, de csak évtizedek múlva vált mindennapivá.

A Gutbrod Superior volt az első Bosch benzinbefecskendezéssel ellátott autó. Ennek köszönhetően a fogyasztás 20 százalékkal csökkent a karburátorokhoz képest, a teljesítmény pedig ugrásszerűen megnőtt. (1952)
A Gutbrod Superior volt az első Bosch benzinbefecskendezéssel ellátott autó. Ennek köszönhetően a fogyasztás 20 százalékkal csökkent a karburátorokhoz képest, a teljesítmény pedig ugrásszerűen megnőtt. (1952)

A Bosch Combi

Egy „Bosch Combi” készlet a barkácsoláshoz – praktikus, hordozható dobozában (1952)

Az otthoni elektromos szerszámok

A barkácsőrület a Bosch számára nyereséges üzletnek bizonyult. Az 1952-ben piacra dobott „Bosch Combi” elektromos szerszám sokoldalú felhasználási lehetőséget kínált, a választott fejtől függően fúróként, csavarhúzóként, csiszolóként, de akár sövénynyíróként is. Ez az új portfólió egy teljességgel új üzletág nyitását tette lehetővé Európában, mivel itt a vásárlóerőt főként még mindig a férfiak jelentették – a pincékben és garázsokban barkácsoló férfiak.

Az összes fejet tartalmazó teljes készletet egy hozzá tartozó szerszámosládával vagy falra szerelhető fa szekrénnyel együtt lehetett megvásárolni. Így a Bosch az elektromos szerszámok második fő vonalát is kifejlesztette, amellyel kiegészítette az olyan professzionális építőipari használatra tervezett elektromos szerszámokat, mint például a fúrókalapács.

Fénykép: Egy „Bosch Combi” készlet barkácsoláshoz – praktikus, hordozható dobozában (1952)

Elektronika – egy üzletág, amelynek következményei vannak

A Bosch az elektronikus alkotóelemek kifejlesztését az 1950-es évek közepe táján kezdte meg. Ezek közül is az első a „varióda” volt, amelyet a Bosch 1958-ban kezdett gyártani. Ezt követték a tranzisztorok, majd 1970-től az integrált áramkörök. A szkeptikusok kritikusan figyelték, amint az ügy támogatói lelkesen dolgoztak az elektronika első magvainak elvetésén, amely mára a Bosch alapvető üzletágává vált.

Egy nem túl látványos alkotóelem – alig egy borsószemnyi, amely a feszültségszabályozó fényképén nem is látszik. A sorozatgyártás 1958-as megkezdését követően ennek az innovatív félvezető alkotóelemnek a segítségével a generátor kedvezőbben töltötte az akkumulátort – különösen dugóban, araszolás közben.
Egy nem túl látványos alkotóelem – alig egy borsószemnyi, amely a feszültségszabályozó fényképén nem is látszik. A sorozatgyártás 1958-as megkezdését követően ennek az innovatív félvezető alkotóelemnek a segítségével a generátor kedvezőbben töltötte az akkumulátort – különösen dugóban, araszolás közben.
A Bosch korai elektronikus alkotóelemei kezdetben germánium-, később szilikonkristályból készültek. Ez a kép a germániumkristály előállítását ábrázolja. (1961)
A Bosch korai elektronikus alkotóelemei kezdetben germánium-, később szilikonkristályból készültek. Ez a kép a germániumkristály előállítását ábrázolja. (1961)