Icon--AD-black-48x48Icon--address-consumer-data-black-48x48Icon--appointment-black-48x48Icon--back-left-black-48x48Icon--calendar-black-48x48Icon--Checkbox-checkIcon--clock-black-48x48Icon--close-black-48x48Icon--compare-black-48x48Icon--confirmation-black-48x48Icon--dealer-details-black-48x48Icon--delete-black-48x48Icon--delivery-black-48x48Icon--down-black-48x48Icon--download-black-48x48Ic-OverlayAlertIcon--externallink-black-48x48Icon-Filledforward-right_adjustedIcon--grid-view-black-48x48Icon--info-i-black-48x48Icon--Less-minimize-black-48x48Icon-FilledIcon--List-Check-blackIcon--List-Cross-blackIcon--list-view-mobile-black-48x48Icon--list-view-black-48x48Icon--More-Maximize-black-48x48Icon--my-product-black-48x48Icon--newsletter-black-48x48Icon--payment-black-48x48Icon--print-black-48x48Icon--promotion-black-48x48Icon--registration-black-48x48Icon--Reset-black-48x48share-circle1Icon--share-black-48x48Icon--shopping-cart-black-48x48Icon--start-play-black-48x48Icon--store-locator-black-48x48Ic-OverlayAlertIcon--summary-black-48x48tumblrIcon-FilledvineIc-OverlayAlertwhishlist

A weboldal funkcionalitási, kényelmi és statisztikai célokból cookie-kat használ. Az itt megadott beállításokon a „Beállítások megváltoztatása” lehetőségre kattintva bármikor változtathat. Ha hozzájárul a cookie-k használatához, kattintson az „Elfogadom” gombra.

A Bosch Magyarországon
A vállalat története

A kezdetek 1886–1905

10 perces terjedelem

A Bosch története sok első lépéssel kezdődik. A lépéssel a függetlenség felé, a belépéssel az autóipari piacra, a Németországon kívüli piacokra, és a nagyüzemi gyártás szintjére.

Felfelé haladó görbék, egy férfi (Robert Bosch) sétál rajtuk felfelé.

„A cammogás kora” – a kezdetek

Utazással töltött inasévei alatt fogalmazódott meg Robert Boschban az igény arra, hogy saját vállalkozást alapítson. 1886-ban alapította meg „Finommechanikai és Elektrotechnikai Műhelyét” Stuttgartban. A korai évek tele voltak sikerekkel és kudarcokkal, és csak az 1890-es évek közepétől köszöntött rá a megállíthatatlan és gyors siker.

1886 novemberében Robert Bosch beköltözött első műhelyébe Stuttgart nyugati részében, egy vendéginas és egy kisegítő kíséretében.
1886 novemberében Robert Bosch beköltözött első műhelyébe Stuttgart nyugati részében, egy vendéginas és egy kisegítő kíséretében.
Hogy vendégei megtalálják az udvar hátsó részében eldugott műhelyt, Bosch 1890-ben kitett egy cégtáblát.
Hogy vendégei megtalálják az udvar hátsó részében eldugott műhelyt, Bosch 1890-ben kitett egy cégtáblát.

Első termékek és szolgáltatások

Bosch elvégzett minden precíziós mechanikai és villamosmérnöki munkát, amivel megbízták, volt ezek között telefonrendszerek és elektromos csengők beszerelése is. Amikor megbízást kapott egy helyhez kötött motor mágneses gyújtású eszközének elkészítésére, amelynek igazodnia kellett a meglévő tervekhez, akkor ezt feljavította, és ezzel megteremtette a mágneses gyújtás gyártásának alapjait.

Bosch 1896-ban felajánlotta egy ügyfélnek, hogy beszerel egy távoli vízszintjelzőt.
Bosch 1896-ban felajánlotta egy ügyfélnek, hogy beszerel egy távoli vízszintjelzőt.
A távoli vízszintjelző érintkezőmechanizmusa precíz gyártást követelt, ami lehetővé tette, hogy az eszköz egy viszonylag nagy távolságról is jelezze a víz szintjét.
A távoli vízszintjelző érintkezőmechanizmusa precíz gyártást követelt, ami lehetővé tette, hogy az eszköz egy viszonylag nagy távolságról is jelezze a víz szintjét.
Bár eléggé szokatlan terméknek számított, több, vakoknak szánt írógépet is gyártottak Bosch műhelyeiben az első két évtizedben.
Bár eléggé szokatlan terméknek számított, több, vakoknak szánt írógépet is gyártottak Bosch műhelyeiben az első két évtizedben.
A mágneses gyújtás fejlődését mutató rajz.

A szikra, amellyel minden elkezdődött – a mágneses gyújtás

1897-től Bosch fejlett tervezésű mágneses gyújtóeszközöket szerelt az autókba, ezáltal egy valóban megbízható gyújtás egyetlen beszállítója lett. 1902-ben Bosch főmérnöke, Gottlob Honold egy még jobb megoldást tett közkinccsé – a nagyfeszültségű mágneses gyújtórendszert, amely gyújtógyertyát is tartalmazott. Ez a termék tette Boscht vezető beszállítóvá a világ autóiparában.

A kisfeszültségű mágneses gyújtóeszköz 1887-ben történő sorozatgyártásával Bosch kutatni kezdte az üzemanyag-keverékek gyújtását.
A kisfeszültségű mágneses gyújtóeszköz 1887-ben történő sorozatgyártásával Bosch kutatni kezdte az üzemanyag-keverékek gyújtását.
A mágneses gyújtást először 1897-ben használták egy de Dion Bouton háromkerekű járműben. A terméket a tökéletes működést megelőzően számtalan tesztnek vetették alá.
A mágneses gyújtást először 1897-ben használták egy de Dion Bouton háromkerekű járműben. A terméket a tökéletes működést megelőzően számtalan tesztnek vetették alá.
A végső áttörés az autóipari piacon a nagyfeszültségű mágneses gyújtási rendszernek volt köszönhető, amelyet Bosch 1902-ben szabadalmaztatott.
A végső áttörés az autóipari piacon a nagyfeszültségű mágneses gyújtási rendszernek volt köszönhető, amelyet Bosch 1902-ben szabadalmaztatott.
Az első Bosch által gyártott nagyfeszültségű gyújtásrendszer a gyújtógyertyával ellátott Hdh típus (1902) volt.
Az első Bosch által gyártott nagyfeszültségű gyújtásrendszer a gyújtógyertyával ellátott Hdh típus (1902) volt.

Gottlob Honold

Fénykép: Gottlob Honold (1901)

A lehető legjobb érzékkel megáldott fő innovátor

„Amikor Honold befejezett egy új terméket és átadta azt gyártásra, Bosch biztosra vehette a világsikert.”

Így emlékezett meg Robert Bosch hűséges főmérnökéről, aki inasként kezdett nála dolgozni. A nagyfeszültségű mágneses gyújtásrendszer mellett ő volt a világításrendszerek, indítók, kürtök brilliáns megalkotója is a Bosch portfóliójába – egészen 1923-ban bekövetkezett korai haláláig.

Fénykép: Gottlob Honold (1901)

Háztulajdonos – az első gyár

Bosch sokszor változtatott székhelyet, mielőtt elhatározta, hogy gyárat épít. Először úgy tervezte, hogy majd egy vagy két emeletet bérel ki, de végül nem ez történt. Éppen ellenkezőleg – az 1901-ben épült Bosch gyár hamarosan még a környező épületeket is elfoglalta.

A csupa vasbeton gyárépület az 1900-as évekhez képest igen haladó szellemben épült, még reneszánsz homlokzata ellenére is.
A csupa vasbeton gyárépület az 1900-as évekhez képest igen haladó szellemben épült, még reneszánsz homlokzata ellenére is.
A Bosch néhány dolgozója a gyár udvari lépcsőin egy 1901-ben készült csoportképen.
A Bosch néhány dolgozója a gyár udvari lépcsőin egy 1901-ben készült csoportképen.
A Bosch dolgozói kézzel tekercselik a mágneses indítóberendezés huzalját a gyújtótekercsre egy armatúrán, 1900 körül.
A Bosch dolgozói kézzel tekercselik a mágneses indítóberendezés huzalját a gyújtótekercsre egy armatúrán, 1900 körül.
A Bosch-üzem néhány év alatt egyetlen gyárépületből jelentős méretű telephellyé változott (1905).
A Bosch-üzem néhány év alatt egyetlen gyárépületből jelentős méretű telephellyé változott (1905).
Régi automobilt ábrázoló rajz utasokkal és „London” útirányjelző táblával.

Az első lépések a nagyvilágban – az első értékesítési irodák

„…Megvetni a lábunkat Nagy-Britanniában…” – ez volt Robert Bosch régóta dédelgetett álma. 1898-ban az angol Frederic Simms urral Londonban megalapította az első Németországon kívüli Bosch-vállalatot. Ezzel kiléptek világpiacra. Gyors egymásutánban nyíltak a további értékesítési irodák szerte Európában.

A Magnetos Simms Bosch első értékesítési irodáját a londoni Store Streeten rendezte be 1898-ban. A következő évben egy párizsi irodával folytatták a sort.
A Magnetos Simms Bosch első értékesítési irodáját a londoni Store Streeten rendezte be 1898-ban. A következő évben egy párizsi irodával folytatták a sort.

Mágneses indítók Párizsból – az első külföldi termék

Az Egyesült Királyság után Franciaország jelentette az autók legnagyobb európai értékesítési piacát. Bosch 1899-ben leányvállalatot alapított az országban. A párizsi fióktelep jobban már nem is mehetett volna, és 1905-től a saját, Eiffel-toronyhoz közeli gyárban gyártott mágneses gyújtókkal elégítette ki a keresletet.

A Bosch 1905-ben a vám és a hosszú szállítási útvonalak miatt döntött a párizsi gyártás mellett.
A Bosch 1905-ben a vám és a hosszú szállítási útvonalak miatt döntött a párizsi gyártás mellett.

Autóversenyek – az első reklám

A századforduló körül rendezik meg az első nagyobb autóversenyeket – újabb lehetőség az autógyárak és beszállítók részére nagyszerű portékájuk bemutatására. A belga Camille Jenatzy 1903-ban egy Mercedesszel győzött a Gordon Bennett kupán Írországban – és ezt részben a megbízható Bosch gyújtásrendszernek is köszönhette, amely kiállta a legzordabb körülmények miatti próbát.

A belga Camille Jenatzy 1903-ban egy Bosch gyújtásrendszerrel felszerelt Mercedesszel győzött a Gordon Bennett kupán Írországban.
A belga Camille Jenatzy 1903-ban egy Bosch gyújtásrendszerrel felszerelt Mercedesszel győzött a Gordon Bennett kupán Írországban.
Vörös szakállával és hajával, lebegő, hosszú, piros kabátjával Jenatzy reklámikonná vált. A Bosch gyújtásrendszereket „Vörös Ördög”-ként ő reklámozta 1918-ig.
Vörös szakállával és hajával, lebegő, hosszú, piros kabátjával Jenatzy reklámikonná vált. A Bosch gyújtásrendszereket „Vörös Ördög”-ként ő reklámozta 1918-ig.