Ugrás a fő tartalomra
A Bosch Magyarországon
A vállalat története

Globalizáció 1990 óta

Valós idejű gyártáselemzés.

A Vasfüggöny lehullt, Ázsiában új piacok nyíltak, a szoftverek pedig új lehetőségeket biztosítottak a Bosch számára. A legutóbbi három évtized gyors gazdasági változásokat hozott, amelyekkel a vállalatnak szembe kellett néznie.

Nyitott sorompó rajza, amely a kelet-európai nyitást jelképezi.

A Varsói Szerződés összeomlása és Kelet-Európa megnyílása

A Vasfüggöny lehullása a Bosch számára is egy új korszak kezdetét jelentette. 1994-re a Bosch a korábbi keleti blokk 13 országában alapított saját vállalatot. A Bosch Csehországban Jihlavában és České Budějovicében, Lengyelországban Wrocławban, Magyarországon Miskolcon and Hatvanban, Oroszországban pedig Engelszben és Szamarában nyitott gyárakat. A Németországon kívül generált értékesítés részaránya az 1990-es 51%-ról 2000-re kb. 72%-ra nőtt.

IFA Trabant 601 a brandenburgi Bosch Car Service műhelyben (1992). A Trabant volt 1989-ig Kelet-Németországban a standard személyautó, ezért a Bosch vizsgálati technológiáját át kellett alakítani, hogy ezen a népszerű járművön is alkalmazni lehessen.
IFA Trabant 601 a brandenburgi Bosch Car Service műhelyben (1992). A Trabant volt 1989-ig Kelet-Németországban a standard személyautó, ezért a Bosch vizsgálati technológiáját át kellett alakítani, hogy ezen a népszerű járművön is alkalmazni lehessen.
A magyar regionális szervezet egyik legfontosabb telephelye az 1991-ben Hatvanban alapított üzem volt, ahol autóvillamossági termékeket, például szenzorokat gyártanak. (1998)
A magyar regionális szervezet egyik legfontosabb telephelye az 1991-ben Hatvanban alapított üzem volt, ahol autóvillamossági termékeket, például szenzorokat gyártanak. (1998)
/

Megragadjuk a lehetőségeket – új kilátások Ázsiában

Indiában, Japánban és a délkelet-ázsiai országokban a Bosch vagy már hosszabb ideje jelen volt, vagy megpróbált nyomot hagyni ezeken a fejlődő piacokon. A legnagyobb stratégiai érdekeltséget azonban a kínai piac fokozatos megnyitása jelentette. Egészen 1994-ig a Bosch kizárólag licencek formájában, valamint egy 1989-ben nyitott pekingi képviselőirodán keresztül volt jelen Kínában. Ezután viszont a Bosch ezen a piacon is megvetette a lábát regionális gyártóként.

Professzionális, építőipari elektromos szerszámokat hirdető tábla Sanghaj utcáin. (1996)
Professzionális, építőipari elektromos szerszámokat hirdető tábla Sanghaj utcáin. (1996)
Hirdetőplakát Sanghaj belvárosában. A gyújtógyertya volt a Bosch által Kínában gyártott első termékek egyike. (1998)
Hirdetőplakát Sanghaj belvárosában. A gyújtógyertya volt a Bosch által Kínában gyártott első termékek egyike. (1998)
/

Mikromechanikai szenzorok

Egy atka egy mikromechanikai szenzoron (MEMS) a méret jelzésére (1995)

Mini figyelőeszközök

A Bosch az 1990-es években fejlesztette ki a mikromechanikus szenzorokat autókhoz, ezek a szenzorok érzékszervekként működnek a gyorsulás, a forgás, a nyomás és a hang mérésekor. Információkat továbbítanak az elektronikus vezérlőegységeknek, így pontosan tudatják velük, hogy baleset esetén például mikor kell felfújni a légzsákot. 2005-ben a Bosch elkezdett szenzorokat gyártani szórakoztató elektronikai cikkekhez is, például okostelefonokhoz vagy játékkonzolokhoz. A legkisebb MEMS-ek mindössze 1,5 milliméter szélesek. A Bosch kutatócsoportja feltalálta a „plazmamaratási” eljárást e miniatűr alkatrészek gyártásához. A Bosch 1995 óta körülbelül 15 milliárd MEMS-t gyártott, és jelenleg is piacvezető, hiszen naponta mintegy 4 millió darabot gyárt belőlük.

Fotó: Atka egy mikromechanikus érzékelőn (MEMS) a lépték jelzésére (1995)

Villanykörte rajza, amelyben egy autó látható.

Az ESP-től az ACC-ig – az innováció közelebbről

Az ESP® elektronikus stabilitási program 1995-ben indult, és technológiai mérföldkőnek számított. Megakadályozza a járművek megcsúszását. Ugyanabban az évben a Bosch piacra dobta a TravelPilot navigációs rendszert, amely hangos útvonaljelzéssel is szolgál. 1997-ben a Common Rail nagynyomású injektoros dízelrendszerrel csökkentették az üzemanyag-fogyasztást, mint ahogyan 2000-ben a DI Motronic üzemanyag közvetlen befecskendezésével is, míg a sofőrtámogató rendszerek, mint például az Adaptive Cruise Control és a Night Vision a biztonságot növelték.

Körülbelül egy évtizedes fejlesztés után 1989-ben került piacra a TravelPilot, a Bosch első navigációs rendszere. 1995-ben a rendszer útvonaljelzéssel és hangos kimenettel bővült.
Körülbelül egy évtizedes fejlesztés után 1989-ben került piacra a TravelPilot, a Bosch első navigációs rendszere. 1995-ben a rendszer útvonaljelzéssel és hangos kimenettel bővült.
ESP-tesztek Észak-Svédországban (1995). A tesztjárművet helikopterről filmezik egy TV-műsor számára.
ESP-tesztek Észak-Svédországban (1995). A tesztjárművet helikopterről filmezik egy TV-műsor számára.
A Common Rail nagynyomású dízel befecskendező rendszer komponensei (1997). Az üzemanyag az akár 2500 bar nyomású vezetékben tárolódik a befecskendezéshez.
A Common Rail nagynyomású dízel befecskendező rendszer komponensei (1997). Az üzemanyag az akár 2500 bar nyomású vezetékben tárolódik a befecskendezéshez.
/

A vállalat változik – új üzleti területek

A telekommunikációs részleg értékesítését követően 2001-ben a Bosch beolvasztotta az ipari technológiák specialistáját, a Mannesmann Rexroth vállalatot. Ez megerősítette az ipari technológiai részleget, és egyensúlyt teremtett a vállalat szerkezetében. A telekommunikációs részleg megmaradt részéből lett a biztonsági rendszerek részlege. A Bosch hőtechnológiai részlegét 2003-ban a Buderus AG felvásárlásával bővítette. A Bosch más új területektől is megvált, például a napenergia részlegtől, amelyet 2008-ban állítottak fel.

Egy 6 hüvelykes (15,24 cm) ostya vizuális ellenőrzése a reutlingeni üzemben (1999). Ma már több ezer mikrochip beszerezhető integrált áramkörökhöz, vagy mikromechanikus érzékelőkhöz egy ostyáról.
Egy 6 hüvelykes (15,24 cm) ostya vizuális ellenőrzése a reutlingeni üzemben (1999). Ma már több ezer mikrochip beszerezhető integrált áramkörökhöz, vagy mikromechanikus érzékelőkhöz egy ostyáról.
Egy otthoni használatra tervezett Junkers gázbojler. A Bosch a hőtechnológiai szekcióját a Buderus AG felvásárlásával jelentősen bővítette. (2015)
Egy otthoni használatra tervezett Junkers gázbojler. A Bosch a hőtechnológiai szekcióját a Buderus AG felvásárlásával jelentősen bővítette. (2015)
A Bosch Rexroth hidraulikus komponenseket tartalmazó alagútfúró gépeit hosszú hegyi alagutak fúrásárása használják. (2015)
A Bosch Rexroth hidraulikus komponenseket tartalmazó alagútfúró gépeit hosszú hegyi alagutak fúrásárása használják. (2015)
A Darmstadti Műszaki Egyetem szakértőivel közösen kifejlesztett Solar Decathlon ház biztosítja az egyetem számára szükséges energiát. Ez a fejlesztés 2007-ben elnyerte a tekintélyes amerikai „Solar Decathlon” díjat.
A Darmstadti Műszaki Egyetem szakértőivel közösen kifejlesztett Solar Decathlon ház biztosítja az egyetem számára szükséges energiát. Ez a fejlesztés 2007-ben elnyerte a tekintélyes amerikai „Solar Decathlon” díjat.
/
Hegyre felfelé kerékpározó ember és egy stilizált képernyő rajza.

Intelligens csavarozás, kerékpározás, hűtés és kormányzás

Az IXO elektromos csavarhúzóval, amely meglepő módon gyorsan világszerte a legsikeresebb elektromos szerszám lett, a Bosch 2003-ban új üzletágat teremtett a kisméretű, könnyű, lítium-ion akkumulátorral működő eszközökkel. Teljesen új területek jöttek létre, mint például 2011-ben az e-kerékpár meghajtások. Ugyanakkor a Bosch bővítette hagyományos tevékenységeit is, például kivásárolta a korábban közös vállalkozásként működő vállalkozásokat is, amilyen például a ZF Lenksysteme és a Bosch und Siemens Hausgeräte, amelyek az olyan későbbi projektek alapjául szolgálnak, mint a webes vezérlésű háztartási eszközök és az önvezető járművek.

A lítium-ion akkumulátorok lehetővé teszik a rendkívül kompakt és egyszerű IXO tervezését, amely 2003-ban indult útjára.
A lítium-ion akkumulátorok lehetővé teszik a rendkívül kompakt és egyszerű IXO tervezését, amely 2003-ban indult útjára.
Az elektromos autókat hajtó elektromotorok gyártása a Bosch hildesheimi gyárában (2015). Ezek jelentik a későbbi e-mobilitás mérföldköveit az erősáramú elektronika, az áramirányítók és az energiavisszanyerő technológia terén.
Az elektromos autókat hajtó elektromotorok gyártása a Bosch hildesheimi gyárában (2015). Ezek jelentik a későbbi e-mobilitás mérföldköveit az erősáramú elektronika, az áramirányítók és az energiavisszanyerő technológia terén.
/

Automata járművek

Automatikus vezetést tesztelő jármű 360 fokos nagysebességű kamerával (2015)

Mintha varázslat lenne

Az automatizált vezetés már nem korlátozódik a tudományos fikciókra. A Bosch nemcsak kutatásokat végez laboratóriumjaiban, hanem fejleszti és teszteli ezt a technológiát. A K+F tevékenységeket nemcsak a laborokban végeznek kollégáink, hanem a német autópálya-hálózaton és a kaliforniai autópályákon is. A Bosch már 2000-ben piacra dobott egy távolságtartó radart. A következő generációs rendszer ekkor képes volt automatikusan megállásra kényszeríteni egy autót, majd elindítani a forgalomban. A szenzortechnológia és a szoftver továbbfejlesztésével lépésről lépésre lehetővé válik az automatikus vezetés az autópályákon és hosszú távon a városi forgalomban is.

Fotó: Tesztjármű automatizált vezetéshez 360 fokban elforgatható nagysebességű kamerával (2015)

Új terület: A dolgok internete és a mesterséges intelligencia

A dolgok és szolgáltatások internete a Bosch számára számtalan új vonalat nyit meg. A tradicionális termékeken kívül ez a szoftvereket, az új, internet-alapú üzleti modelleket és az adatvédelmet is jelenti. A vállalat célul tűzte ki e négy terület hosszú távú összekapcsolását. Ez magába foglalja az automatikus járműveket, az okosotthonokat és az autonóm kommunikációt a gyár és a berendezések között.

A Bosch olyan szoftvereket fejleszt a vezetők számára, amivel könnyebbé válhat az elektronikus autók töltése, és biztosítja, hogy Európa egyik legnagyobb töltési hálózatához kaphassanak hozzáférést.
A Bosch olyan szoftvereket fejleszt a vezetők számára, amivel könnyebbé válhat az elektronikus autók töltése, és biztosítja, hogy Európa egyik legnagyobb töltési hálózatához kaphassanak hozzáférést.
Valós idejű gyártáselemzés. Az ily módon gyűjtött információ segít az Ipar 4.0 által megkövetelt hálózatok kiépítését, amelyben a gépek függetlenül kommunikálhatnak egymással, optimalizálva a gyártási folyamatokat.
Valós idejű gyártáselemzés. Az ily módon gyűjtött információ segít az Ipar 4.0 által megkövetelt hálózatok kiépítését, amelyben a gépek függetlenül kommunikálhatnak egymással, optimalizálva a gyártási folyamatokat.
A mesterséges intelligencia használata formálni fogja a Bosch termékeit és szolgáltatásait a jövőben is.
A mesterséges intelligencia használata formálni fogja a Bosch termékeit és szolgáltatásait a jövőben is.
Hozzájárulás a szén-dioxid-semlegességhez: az indiai Bosch Nashiki telephelye ad otthont az indiai autóipar legnagyobb ilyen jellegű naperőművének, 2019
Hozzájárulás a szén-dioxid-semlegességhez: az indiai Bosch Nashiki telephelye ad otthont az indiai autóipar legnagyobb ilyen jellegű naperőművének, 2019
Távolról is felismerhető az éjjel világító Bosch embléma a Stuttgart és München közötti autópályán, a stuttgarti repülőtér közelében. Minden betű nyolc méter magas.
Távolról is felismerhető az éjjel világító Bosch embléma a Stuttgart és München közötti autópályán, a stuttgarti repülőtér közelében. Minden betű nyolc méter magas.
/