Ugrás a fő tartalomra
A Bosch Magyarországon
A vállalat története

Globalizáció 1990 óta

Valós idejű gyártáselemzés.

A Vasfüggöny lehullt, Ázsiában új piacok nyíltak, a szoftverek pedig új lehetőségeket biztosítottak a Bosch számára. A legutóbbi három évtized gyors gazdasági változásokat hozott, amelyekkel a vállalatnak szembe kellett néznie.

Nyitott sorompó rajza, amely a kelet-európai nyitást jelképezi.

A Varsói Szerződés összeomlása és Kelet-Európa megnyílása

A Vasfüggöny lehullása a Bosch számára is egy új korszak kezdetét jelentette. 1994-re a Bosch a korábbi keleti blokk 13 országában alapított saját vállalatot. A Bosch Csehországban Jihlavában és České Budějovicében, Lengyelországban Wrocławban, Magyarországon Miskolcon and Hatvanban, Oroszországban pedig Engelszben és Szamarában nyitott gyárakat. A Németországon kívül generált értékesítés részaránya az 1990-es 51%-ról 2000-re kb. 72%-ra nőtt.

IFA Trabant 601 a brandenburgi Bosch Car Service műhelyben (1992). A Trabant volt 1989-ig Kelet-Németországban a standard személyautó, ezért a Bosch vizsgálati technológiáját át kellett alakítani, hogy ezen a népszerű járművön is alkalmazni lehessen.
IFA Trabant 601 a brandenburgi Bosch Car Service műhelyben (1992). A Trabant volt 1989-ig Kelet-Németországban a standard személyautó, ezért a Bosch vizsgálati technológiáját át kellett alakítani, hogy ezen a népszerű járművön is alkalmazni lehessen.
A magyar regionális szervezet egyik legfontosabb telephelye az 1991-ben Hatvanban alapított üzem volt, ahol autóvillamossági termékeket, például szenzorokat gyártanak. (1998)
A magyar regionális szervezet egyik legfontosabb telephelye az 1991-ben Hatvanban alapított üzem volt, ahol autóvillamossági termékeket, például szenzorokat gyártanak. (1998)
/

Megragadjuk a lehetőségeket – új kilátások Ázsiában

Indiában, Japánban és a délkelet-ázsiai országokban a Bosch vagy már hosszabb ideje jelen volt, vagy megpróbált nyomot hagyni ezeken a fejlődő piacokon. A legnagyobb stratégiai érdekeltséget azonban a kínai piac fokozatos megnyitása jelentette. Egészen 1994-ig a Bosch kizárólag licencek formájában, valamint egy 1989-ben nyitott pekingi képviselőirodán keresztül volt jelen Kínában. Ezután viszont a Bosch ezen a piacon is megvetette a lábát regionális gyártóként.

Professzionális, építőipari elektromos szerszámokat hirdető tábla Sanghaj utcáin. (1996)
Professzionális, építőipari elektromos szerszámokat hirdető tábla Sanghaj utcáin. (1996)
Hirdetőplakát Sanghaj belvárosában. A gyújtógyertya volt a Bosch által Kínában gyártott első termékek egyike. (1998)
Hirdetőplakát Sanghaj belvárosában. A gyújtógyertya volt a Bosch által Kínában gyártott első termékek egyike. (1998)
/
Mikromechanikai szenzorok
Egy atka egy mikromechanikai szenzoron (MEMS) a méret jelzésére (1995)

Mini figyelőeszközök

A Bosch az 1990-es években mikromechanikai szenzorokat fejlesztett ki autóipari használatra, amelyek érzékelik és mérik a gyorsulást, az elfordulást, a nyomást és a hangot. Ezek a szenzorok az információt az elektronikus vezérlőegységekhez továbbítják, ily módon tudatják velük, hogy például mikor kell a légzsákot felfújni egy baleset esetén. 2005-ben a Bosch fogyasztói elektronikai eszközökhöz, például okostelefonokhoz és játékkonzolokhoz is megkezdte az érzékelők gyártását. A legkisebb MEMS-ek szélessége mindössze 1,5 milliméter. A Bosch kutatócsoportja feltalálta a „plazmamarás” módszerét ezeknek a miniatűr alkatrészeknek a gyártásához. A Bosch 1995 óta mintegy 5 milliárd MEMS-et gyártott, amivel piacvezető pozíciót szerzett, és naponta mintegy 4 millió egységet gyárt.

Fénykép: Egy atka egy mikromechanikai szenzoron (MEMS) a méret jelzésére (1995)

Villanykörte rajza, amelyben egy autó látható.

Az ESP-től az ACC-ig – az innováció közelebbről

Az ESP® elektronikus stabilitási program 1995-ben indult, és technológiai mérföldkőnek számított. Megakadályozza a járművek megcsúszását. Ugyanabban az évben a Bosch piacra dobta a TravelPilot navigációs rendszert, amely hangos útvonaljelzéssel is szolgál. 1997-ben a Common Rail nagynyomású injektoros dízelrendszerrel csökkentették az üzemanyag-fogyasztást, mint ahogyan 2000-ben a DI Motronic üzemanyag közvetlen befecskendezésével is, míg a sofőrtámogató rendszerek, mint például az Adaptive Cruise Control és a Night Vision a biztonságot növelték.

Körülbelül egy évtizedes fejlesztés után 1989-ben került piacra a TravelPilot, a Bosch első navigációs rendszere. 1995-ben a rendszer útvonaljelzéssel és hangos kimenettel bővült.
Körülbelül egy évtizedes fejlesztés után 1989-ben került piacra a TravelPilot, a Bosch első navigációs rendszere. 1995-ben a rendszer útvonaljelzéssel és hangos kimenettel bővült.
ESP-tesztek Észak-Svédországban (1995). A tesztjárművet helikopterről filmezik egy TV-műsor számára.
ESP-tesztek Észak-Svédországban (1995). A tesztjárművet helikopterről filmezik egy TV-műsor számára.
A Common Rail nagynyomású dízel befecskendező rendszer komponensei (1997). Az üzemanyag az akár 2500 bar nyomású vezetékben tárolódik a befecskendezéshez.
A Common Rail nagynyomású dízel befecskendező rendszer komponensei (1997). Az üzemanyag az akár 2500 bar nyomású vezetékben tárolódik a befecskendezéshez.
/

A vállalat változik – új üzleti területek

A telekommunikációs részleg értékesítését követően 2001-ben a Bosch beolvasztotta az ipari technológiák specialistáját, a Mannesmann Rexroth vállalatot. Ez megerősítette az ipari technológiai részleget, és egyensúlyt teremtett a vállalat szerkezetében. A telekommunikációs részleg megmaradt részéből lett a biztonsági rendszerek részlege. A Bosch hőtechnológiai részlegét 2003-ban a Buderus AG felvásárlásával bővítette. A Bosch más új területektől is megvált, például a napenergia részlegtől, amelyet 2008-ban állítottak fel.

Egy 6 colos félvezető ostya vizuális ellenőrzése a reutlingeni üzemben (1999). Egy félvezető ostyán napjainkban több mint 1000 db, áramkörökhöz és érzékelőkhöz való mikrochip helyezhető el.
Egy 6 colos félvezető ostya vizuális ellenőrzése a reutlingeni üzemben (1999). Egy félvezető ostyán napjainkban több mint 1000 db, áramkörökhöz és érzékelőkhöz való mikrochip helyezhető el.
Egy otthoni használatra tervezett Junkers gázbojler. A Bosch a hőtechnológiai szekcióját a Buderus AG felvásárlásával jelentősen bővítette. (2015)
Egy otthoni használatra tervezett Junkers gázbojler. A Bosch a hőtechnológiai szekcióját a Buderus AG felvásárlásával jelentősen bővítette. (2015)
A Bosch Rexroth hidraulikus komponenseket tartalmazó alagútfúró gépeit hosszú hegyi alagutak fúrásárása használják. (2015)
A Bosch Rexroth hidraulikus komponenseket tartalmazó alagútfúró gépeit hosszú hegyi alagutak fúrásárása használják. (2015)
A Darmstadti Műszaki Egyetem szakértőivel közösen kifejlesztett Solar Decathlon ház biztosítja az egyetem számára szükséges energiát. Ez a fejlesztés 2007-ben elnyerte a tekintélyes amerikai „Solar Decathlon” díjat.
A Darmstadti Műszaki Egyetem szakértőivel közösen kifejlesztett Solar Decathlon ház biztosítja az egyetem számára szükséges energiát. Ez a fejlesztés 2007-ben elnyerte a tekintélyes amerikai „Solar Decathlon” díjat.
/
Hegyre felfelé kerékpározó ember és egy stilizált képernyő rajza.

Intelligens csavarozás, kerékpározás, hűtés és kormányzás

Az IXO elektromos csavarhúzóval, amely meglepő módon gyorsan világszerte a legsikeresebb elektromos szerszám lett, a Bosch 2003-ban új üzletágat teremtett a kisméretű, könnyű, lítium-ion akkumulátorral működő eszközökkel. Teljesen új területek jöttek létre, mint például 2011-ben az e-kerékpár meghajtások. Ugyanakkor a Bosch bővítette hagyományos tevékenységeit is, például kivásárolta a korábban közös vállalkozásként működő vállalkozásokat is, amilyen például a ZF Lenksysteme és a Bosch und Siemens Hausgeräte, amelyek az olyan későbbi projektek alapjául szolgálnak, mint a webes vezérlésű háztartási eszközök és az önvezető járművek.

A lítium-ion akkumulátorok lehetővé teszik a rendkívül kompakt és egyszerű IXO tervezését, amely 2003-ban indult útjára.
A lítium-ion akkumulátorok lehetővé teszik a rendkívül kompakt és egyszerű IXO tervezését, amely 2003-ban indult útjára.
Az elektromos autókat hajtó elektromotorok gyártása a Bosch hildesheimi gyárában (2015). Ezek jelentik a későbbi e-mobilitás mérföldköveit az erősáramú elektronika, az áramirányítók és az energiavisszanyerő technológia terén.
Az elektromos autókat hajtó elektromotorok gyártása a Bosch hildesheimi gyárában (2015). Ezek jelentik a későbbi e-mobilitás mérföldköveit az erősáramú elektronika, az áramirányítók és az energiavisszanyerő technológia terén.
/
Automata járművek
Automatikus vezetést tesztelő jármű 360 fokos nagysebességű kamerával (2015)

Utazás automata pilóta üzemmódban

Az önjáró járművek már nem csak a tudományos fantasztikum szüleményei. A Bosch ezt a technológiát kutatja, fejleszti és teszteli laboratóriumaiban, valamint a német és kaliforniai autópályákon. A Bosch már 2000-ben útjára indította távolságérzékelő radarját. A rendszerek következő generációja képes volt automatikusan lefékezni egy autót a megálláshoz és automatikusan felgyorsítani a forgalom ritmusához igazodva. A szenzortechnológia és a szoftverek további fejlődésével ez várhatóan 2020-ra lehetségessé válik az autópályákon, 2025-re az alsóbbrendű utakon, 2030-ra pedig a városi forgalom számára is.

 

Fénykép: Önjáró vezetést tesztelő jármű 360 fokos nagysebességű kamerával (2015)

Új területek felfedezése – a dolgok internete és az Ipar 4.0

A dolgok és szolgáltatások internete a Bosch számára számtalan új vonalat nyit meg. A tradicionális termékeken kívül ez a szoftvereket, az új, internet-alapú üzleti modelleket és az adatvédelmet is jelenti. A vállalat célul tűzte ki e négy terület hosszú távú összekapcsolását. Ez magába foglalja az automatikus járműveket, az okosotthonokat és az autonóm kommunikációt a gyár és a berendezések között.

Mintaprojekt elektromos járművek töltőállomás-infrastruktúrájának kiépítésére Szingapúrban. A cél optimális szoftverek kifejlesztése, amelyek harmonizálják a dokkoló keresését, a töltést és számlázást, és aminek segítségével akadálymentes és felhasználóbarát szolgáltatás nyújtható. (2011)
Mintaprojekt elektromos járművek töltőállomás-infrastruktúrájának kiépítésére Szingapúrban. A cél optimális szoftverek kifejlesztése, amelyek harmonizálják a dokkoló keresését, a töltést és számlázást, és aminek segítségével akadálymentes és felhasználóbarát szolgáltatás nyújtható. (2011)
Valós idejű gyártáselemzés. Az ily módon gyűjtött információ segít az Ipar 4.0 által megkövetelt hálózatok kiépítését, amelyben a gépek függetlenül kommunikálhatnak egymással, optimalizálva a gyártási folyamatokat.
Valós idejű gyártáselemzés. Az ily módon gyűjtött információ segít az Ipar 4.0 által megkövetelt hálózatok kiépítését, amelyben a gépek függetlenül kommunikálhatnak egymással, optimalizálva a gyártási folyamatokat.
Távolról is felismerhető az éjjel világító Bosch embléma a Stuttgart és München közötti autópályán, a stuttgarti repülőtér közelében. Minden betű nyolc méter magas.
Távolról is felismerhető az éjjel világító Bosch embléma a Stuttgart és München közötti autópályán, a stuttgarti repülőtér közelében. Minden betű nyolc méter magas.
/